Ponarzekajmy na Talisman 5ed

Wszelkie dyskusje i luźne rozmowy o Talisman 5. Edycji, niedotyczące twórczości graczy, zasad &c.
Awatar użytkownika
DzieX [Autor tematu]
Filozof
Filozof
Filozof
Posty: 681
Rejestracja: niedziela 19 lut 2023, 20:04
Lokalizacja: Nadarzyn
Płeć:
Wiek: 38
Kontakt:

Re: Ponarzekajmy na Talisman 5ed

Post autor: DzieX »

Rogo pisze: niedziela 29 wrz 2024, 13:57 Plansza zajmuje mniej miejsca na stole
Należało zatem zmniejszyć też karty. Zwłaszcza, że te grafiki z generatora nie zasługują na ekspozycję.


Awatar użytkownika
Valdi
#Administrator: Valdi
#Administrator: Valdi
#Administrator: Valdi
Właściciel portalu magiaimiecz.eu
Organizator Zjazdów
Uczestnik Zjazdów
Autor Dodatków
Spis dodatków autora:
#Lista dodatków
Handel
Księżycowy Kamień
ZP i LK
Posty: 13472
Rejestracja: poniedziałek 02 maja 2005, 13:07
Lokalizacja: Trojmiasto
Płeć:
Kontakt:

Re: Ponarzekajmy na Talisman 5ed

Post autor: Valdi »

Wskaż mi jaki to generator tworzył te grafiki?


Jesteś autorem dodatku, zamieść go na stronie www.MagiaiMiecz.eu. Skontaktuj się ze mną poprzez mail.
Awatar użytkownika
Lostbastard
Żołnierz
Żołnierz
Żołnierz
Posty: 40
Rejestracja: sobota 06 lut 2021, 22:24

Re: Ponarzekajmy na Talisman 5ed

Post autor: Lostbastard »

Rogo pisze: niedziela 29 wrz 2024, 13:57
Lostbastard pisze: niedziela 29 wrz 2024, 13:01 Tymczasem wydawca wiedział że poprzez dłuższy czas w którym produkt nie będzie dostępny wytworzy się popyt i ludzie kupią cokolwiek stworzy
Ja nie kupiłem, choć wyczekiwałem tej edycji. Kwestia silnej woli :P
Myślisz, że wytrzymasz ;)
Lostbastard pisze: niedziela 29 wrz 2024, 13:01 W nowej edycji dostajemy mniej (...) za więcej.
Inflacja.
Słaby argument, to akurat myślę, że nie wynika z inflacji
Lostbastard pisze: niedziela 29 wrz 2024, 13:01 Plansza to tragedia
Jak się patrzy na całość, to nie taka znowu tragedia, choć fakt, że zbyt piękne to nie jest :P
Lostbastard pisze: niedziela 29 wrz 2024, 13:01 Karty są większe plansza mniejsza, gdzie tu logika.
Plansza zajmuje mniej miejsca na stole (ukłon w stronę graczy z małymi stołami), na kartach więcej się zmieści (np. większe grafiki). Logika, jak widzisz, jest.
Lostbastard pisze: niedziela 29 wrz 2024, 13:01 Pola na planszy są mniejsze, więc jak będzie trzeba położyć na nich kilka kart, które są większe zrobi się dość ciasno
Nie wspominając o czcionce i grafikach.
Są brzydkie, tu się zgadzam.
Lostbastard pisze: niedziela 29 wrz 2024, 13:01 Nie można udawać że pada deszcz jak ktoś na ciebie pluje.
Troszkę przesadzasz, ale nie Ty pierwszy .
Jeśli ktoś ma inne zdanie niż Ty to przesadza?
Valdi pisze: niedziela 29 wrz 2024, 15:29
Owszem ale w Talismanie, od 1 Edycji się nie wiele zmieniło, każda edycja była inna od poprzedniej, na tyle że fani tej poprzedniej mówili że nowa to błąd, że poprzednia była lepsza.
Jeżeli masz 4,5 ed to T5 nie był kierowany do Ciebie, w Twoim Talismanie powstało tak wiele że Każda edycja nie była by lepsza. Czy była by ona od Hasbro, Asmodee, Awaken Realms, GW, FFG, OP, czy od Portalu, podstawka nie była by wstanie prześcignąć tego co zrobiło FFG połączone z GW. Niestety te dwie firmy się rozeszły i T4,5 nie powróci.

Pomijając fakt że należę do tych zachwalających zawsze gry. To akurat fakt że plansza jest mniejsza uważam że to duży plus i że nowe dodatki pójdą w zupełnie nową stronę, zgodną z trendem rynkowym, to też duży plus. I nadal pamiętaj że Talismana można wziąć z Empikowej półki rozłożyć i grać.
Rozumiem, że T4,5 nie powróci. FFG połączone z GW wysoko ustawiły poprzeczkę, ale to nie znaczy, że nie da się utrzymać tego poziomu lub go podnieść. Kwestia ambicji, podejścia i polityki firmy. Wiele innych gier także można wziąć z Empikowej półki rozłożyć i grać.


Awatar użytkownika
Rogo
#Moderator: Rogo
#Moderator: Rogo
#Moderator: Rogo
Uczestnik Zjazdów
Autor Dodatków
Posty: 6441
Rejestracja: niedziela 20 kwie 2008, 11:42
Lokalizacja: Krzyków
Płeć:
Wiek: 38

Re: Ponarzekajmy na Talisman 5ed

Post autor: Rogo »

Lostbastard pisze: poniedziałek 30 wrz 2024, 14:12 Jeśli ktoś ma inne zdanie niż Ty to przesadza?
Nie, ja się w niejednym aspekcie z Tobą zgadzam, mi też się ta edycja nie podoba.
Ale nazywanie tego pluciem w twarz, to co najmniej przesada.
Po prostu poszli w inną stronę niż tego oczekiwałeś. Wydali niezbyt ładną grę z dobrymi acz nie najlepiej zrealizowanymi pomysłami na zmiany.


Ja nawet nie mam Talismana.
Awatar użytkownika
Lostbastard
Żołnierz
Żołnierz
Żołnierz
Posty: 40
Rejestracja: sobota 06 lut 2021, 22:24

Re: Ponarzekajmy na Talisman 5ed

Post autor: Lostbastard »

Rogo pisze: niedziela 29 wrz 2024, 13:57
Lostbastard pisze: niedziela 29 wrz 2024, 13:01 Tymczasem wydawca wiedział że poprzez dłuższy czas w którym produkt nie będzie dostępny wytworzy się popyt i ludzie kupią cokolwiek stworzy
Ja nie kupiłem, choć wyczekiwałem tej edycji. Kwestia silnej woli :P
Myślisz że wytrzymasz ;) ?
Rogo pisze: niedziela 29 wrz 2024, 13:57
Lostbastard pisze: niedziela 29 wrz 2024, 13:01 W nowej edycji dostajemy mniej (...) za więcej.
Inflacja.
Nie tłumaczyłbym tego inflacją, słaby argument
Lostbastard pisze: niedziela 29 wrz 2024, 13:01
Rogo pisze: niedziela 29 wrz 2024, 13:57 Karty są większe plansza mniejsza, gdzie tu logika.
Plansza zajmuje mniej miejsca na stole (ukłon w stronę graczy z małymi stołami), na kartach więcej się zmieści (np. większe grafiki). Logika, jak widzisz, jest.
Pola na planszy są mniejsze, więc jak będzie trzeba położyć na nich kilka kart, które są większe zrobi się dość ciasno. Ukłon z potknięciem
Lostbastard pisze: niedziela 29 wrz 2024, 13:01 Nie można udawać że pada deszcz jak ktoś na ciebie pluje.
Rogo pisze: niedziela 29 wrz 2024, 13:57
Troszkę przesadzasz, ale nie Ty pierwszy .
Czy jak ktoś ma inne zdanie, niż Ty to przesadza
Valdi pisze: niedziela 29 wrz 2024, 15:29 Owszem ale w Talismanie, od 1 Edycji się nie wiele zmieniło, każda edycja była inna od poprzedniej, na tyle że fani tej poprzedniej mówili że nowa to błąd, że poprzednia była lepsza.
Jeżeli masz 4,5 ed to T5 nie był kierowany do Ciebie, w Twoim Talismanie powstało tak wiele że Każda edycja nie była by lepsza. Czy była by ona od Hasbro, Asmodee, Awaken Realms, GW, FFG, OP, czy od Portalu, podstawka nie była by wstanie prześcignąć tego co zrobiło FFG połączone z GW. Niestety te dwie firmy się rozeszły i T4,5 nie powróci.

Pomijając fakt że należę do tych zachwalających zawsze gry. To akurat fakt że plansza jest mniejsza uważam że to duży plus i że nowe dodatki pójdą w zupełnie nową stronę, zgodną z trendem rynkowym, to też duży plus. I nadal pamiętaj że Talismana można wziąć z Empikowej półki rozłożyć i grać.
Rozumiem, że T4,5 nie powróci. FFG połączone z GW wysoko ustawiły poprzeczkę, ale to nie znaczy, że nie da się utrzymać tego poziomu lub go podnieść. Kwestia ambicji, podejścia i polityki firmy. Wiele innych gier także można wziąć z Empikowej półki rozłożyć i grać.


Awatar użytkownika
the MackaN
Rycerz
Rycerz
Rycerz
Uczestnik Zjazdów
Autor Dodatków
Spis dodatków autora:
#Lista dodatków
Karty
Pająki
Posty: 1132
Rejestracja: środa 17 sie 2005, 15:56
Lokalizacja: Wrocław
Płeć:
Kontakt:

Re: Ponarzekajmy na Talisman 5ed

Post autor: the MackaN »

Lostbastard pisze: poniedziałek 30 wrz 2024, 14:42 Rozumiem, że T4,5 nie powróci. FFG połączone z GW wysoko ustawiły poprzeczkę, ale to nie znaczy, że nie da się utrzymać tego poziomu lub go podnieść. Kwestia ambicji, podejścia i polityki firmy. Wiele innych gier także można wziąć z Empikowej półki rozłożyć i grać.
Dla mnie T4,5 tylko obniżyło poprzeczkę.
Wysoko ustawiona poprzeczka to była w czarnobiałej Magii i Miecz :D Teraz to jest równia pochyła od dziesięcioleci... :D ;)


Awatar użytkownika
DzieX [Autor tematu]
Filozof
Filozof
Filozof
Posty: 681
Rejestracja: niedziela 19 lut 2023, 20:04
Lokalizacja: Nadarzyn
Płeć:
Wiek: 38
Kontakt:

Re: Ponarzekajmy na Talisman 5ed

Post autor: DzieX »

Valdi pisze: niedziela 29 wrz 2024, 23:53 Wskaż mi jaki to generator tworzył te grafiki?
Nie ma znaczenia jaki. Ważne co z tego wyszło.


Awatar użytkownika
Lostbastard
Żołnierz
Żołnierz
Żołnierz
Posty: 40
Rejestracja: sobota 06 lut 2021, 22:24

Re: Ponarzekajmy na Talisman 5ed

Post autor: Lostbastard »

the MackaN pisze: poniedziałek 30 wrz 2024, 15:36
Lostbastard pisze: poniedziałek 30 wrz 2024, 14:42 Rozumiem, że T4,5 nie powróci. FFG połączone z GW wysoko ustawiły poprzeczkę, ale to nie znaczy, że nie da się utrzymać tego poziomu lub go podnieść. Kwestia ambicji, podejścia i polityki firmy. Wiele innych gier także można wziąć z Empikowej półki rozłożyć i grać.
Dla mnie T4,5 tylko obniżyło poprzeczkę.
Wysoko ustawiona poprzeczka to była w czarnobiałej Magii i Miecz :D Teraz to jest równia pochyła od dziesięcioleci... :D ;)
To prawda czarnobiała Magia i Miecz jest nie do pobicia, to inny wymiar, miała jakąś taką emocjonalną głębie, Poza kategoriami :D.
Te czarno białe grafiki miały swój niepowtarzalny, tajemniczy, trochę mroczny klimat.
Człowiek mógł się w tym zatracić, nie potrzebował wiele do szczęścia. Wszystko prosto wykonane i tyle radochy :D


Awatar użytkownika
Budowniczy Mostów
Królewski Champion
Królewski Champion
Królewski Champion
Organizator Zjazdów
Uczestnik Zjazdów
Autor Dodatków
Spis dodatków autora:
Bezdroża
Bezkresne Morze
Gospoda Pod Koroną. Obiekty i Misje 2
Klątwy Króla Piramidy (Piramida 2.0)
Legendarne Przedmioty
Ląd Na Horyzoncie!
Most
Obiekty i Misje
Szalony Tytan
Posty: 4417
Rejestracja: poniedziałek 05 wrz 2016, 21:50
Płeć:

Re: Ponarzekajmy na Talisman 5ed

Post autor: Budowniczy Mostów »

Zaberish pisze: niedziela 29 wrz 2024, 07:40 żeby wszystkie rzuty kością się odbywały w apce
Och! Tylko nie to...!
Zaberish pisze: niedziela 29 wrz 2024, 07:40 zwykły timer dla każdego gracza, żeby nie było zamulania przy stole
Nie działa. Czasami wpadnie nam w ręce Zaklęcie, które daje każdemu graczowi 60 sekund na wykonanie tury. Na początku jest śmiesznie, ale po pewnym czasie zaczyna być męcząco i gra przestaje być przyjemna.

Dodano po 1 minucie 27 sekundach:
Lostbastard pisze: niedziela 29 wrz 2024, 13:01 produkt byle jaki, niedopracowany, gniota, żeby zarobić,
Ciesz się, że nie widziałeś "Talisman. Batman".

Dodano po 2 minutach 18 sekundach:
Valdi pisze: niedziela 29 wrz 2024, 15:29 podstawka nie była by wstanie prześcignąć tego co zrobiło FFG połączone z GW. Niestety te dwie firmy się rozeszły i T4,5 nie powróci.
Taka prawda.

Dodano po 5 minutach 22 sekundach:
Mały Nemo pisze: niedziela 29 wrz 2024, 20:09 uważam, że zmiany się należały i że dobrze, że są
Pełna zgoda. Problem w tym, że T4.5 był i pozostał wizualnie ujmujący. A T5 to wizualnie siara, ze szczegółami opisana w dyskusji powyżej. Gdyby nie ten aspekt, zgadzam się, że gra byłaby przebojem. A tak jest może i sukcesem sprzedażowym, pytanie, czy na długich nogach. Podobnie jak Valdi lubię dopingować, więc na razie po prostu się nie wypowiadam.


Awatar użytkownika
Budowniczy Mostów
Królewski Champion
Królewski Champion
Królewski Champion
Organizator Zjazdów
Uczestnik Zjazdów
Autor Dodatków
Spis dodatków autora:
Bezdroża
Bezkresne Morze
Gospoda Pod Koroną. Obiekty i Misje 2
Klątwy Króla Piramidy (Piramida 2.0)
Legendarne Przedmioty
Ląd Na Horyzoncie!
Most
Obiekty i Misje
Szalony Tytan
Posty: 4417
Rejestracja: poniedziałek 05 wrz 2016, 21:50
Płeć:

Re: Ponarzekajmy na Talisman 5ed

Post autor: Budowniczy Mostów »

Lostbastard pisze: wtorek 01 paź 2024, 08:36 Człowiek mógł się w tym zatracić, nie potrzebował wiele do szczęścia. Wszystko prosto wykonane i tyle radochy
Obawiam się, że właśnie obaliłeś swoją własną argumentację. Człowiek mógł się w tym zatracić, bo miał 12 lat i wiele mu do szczęścia nie było potrzeba. Mam swoją dziecięcą wersję MiM i czasem nawet zagram, ale ilość doznań, jakie ma do zaoferowania dorosłemu człowiekowi, jest niebywale ograniczona względem Talisman Magia i Miecz 4.5. Plansza MiM pozostała przyjemna dla oka, mój sześcioletni syn ją lubi, szczególnie wilkołaka z Krainy Wewnętrznej, niemniej zabawy na nowszej wersji nie odmawia i wiecej wyszukuje szczegółów. O funkcjonalności papierowych kartoników do oznaczania parametrów nawet nie wspominam. Mieliśmy jednakowoż na te funkcjonalności wywalone, bo szukaliśmy w grze zupełnie czegoś innego – i znajdywaliśmy.
Pozostaje mieć nadzieję, że młodzi gracze, dla których śmierć postaci równa się teraz przebudzeniu w Wiosce, odnajdą w wersji T5 to coś, co utożsami ich z Magią i Miecz.


Awatar użytkownika
the MackaN
Rycerz
Rycerz
Rycerz
Uczestnik Zjazdów
Autor Dodatków
Spis dodatków autora:
#Lista dodatków
Karty
Pająki
Posty: 1132
Rejestracja: środa 17 sie 2005, 15:56
Lokalizacja: Wrocław
Płeć:
Kontakt:

Re: Ponarzekajmy na Talisman 5ed

Post autor: the MackaN »

Budowniczy Mostów pisze: czwartek 24 paź 2024, 16:38 Ciesz się, że nie widziałeś "Talisman. Batman".
Nie no, plansza fatalna, wszystko fatalne, ale to nadal Magia I Miecz + Żniwiarz/Boss Końcowy którego można spotkać wcześniej. :)
Grałem w to sporo razy, kiedy czasu było mało, a nie chcieliśmy grać w gołą podstawkę Talizmanu, to wyciągaliśmy Batmana...
Teraz niszę "nie chce mi się wyciągać plansz i dzielić kart" wypełnia T5. :D


Neverland
Szermierz
Szermierz
Szermierz
Posty: 116
Rejestracja: sobota 26 cze 2021, 10:03
Płeć:

Re: Ponarzekajmy na Talisman 5ed

Post autor: Neverland »

Czekam na dodatki, może wprowadzą coś ciekawego do rozgrywki.


Awatar użytkownika
Valdi
#Administrator: Valdi
#Administrator: Valdi
#Administrator: Valdi
Właściciel portalu magiaimiecz.eu
Organizator Zjazdów
Uczestnik Zjazdów
Autor Dodatków
Spis dodatków autora:
#Lista dodatków
Handel
Księżycowy Kamień
ZP i LK
Posty: 13472
Rejestracja: poniedziałek 02 maja 2005, 13:07
Lokalizacja: Trojmiasto
Płeć:
Kontakt:

Re: Ponarzekajmy na Talisman 5ed

Post autor: Valdi »

Neverland pisze: piątek 25 paź 2024, 18:15 Czekam na dodatki, może wprowadzą coś ciekawego do rozgrywki.
I jeszcze mi powiedz że coś czego nie wprowadziły dodatki fanowskie.


Jesteś autorem dodatku, zamieść go na stronie www.MagiaiMiecz.eu. Skontaktuj się ze mną poprzez mail.
Awatar użytkownika
Zaberish
Kuglarz
Kuglarz
Kuglarz
Uczestnik Zjazdów
Posty: 398
Rejestracja: sobota 13 lip 2013, 00:17
Płeć:
Kontakt:

Re: Ponarzekajmy na Talisman 5ed

Post autor: Zaberish »

Valdi pisze: piątek 25 paź 2024, 22:29 I jeszcze mi powiedz że coś czego nie wprowadziły dodatki fanowskie.
Szansa jakaś istnieje - w końcu przecież T5 wprowadziło rzecz, której żaden dodatek fanowski nie miał, czyli możliwość wykorzystania żetonu Losu do ustawienia rzutu kością na konkretną liczbę oczek :D


Pudełko z grami - największa w sieci baza informacji o starych grach planszowych
Awatar użytkownika
Rogo
#Moderator: Rogo
#Moderator: Rogo
#Moderator: Rogo
Uczestnik Zjazdów
Autor Dodatków
Posty: 6441
Rejestracja: niedziela 20 kwie 2008, 11:42
Lokalizacja: Krzyków
Płeć:
Wiek: 38

Re: Ponarzekajmy na Talisman 5ed

Post autor: Rogo »

Zaberish pisze: niedziela 27 paź 2024, 09:07 T5 wprowadziło rzecz, której żaden dodatek fanowski nie miał, czyli możliwość wykorzystania żetonu Losu do ustawienia rzutu kością na konkretną liczbę oczek :D
Bo my tu swoje dodatki testujemy i nie psujemy balansu gry w taki sposób. Taka zmiana powinna nieść za sobą ustalenie u wszystkich Poszukiwaczy początkowej wartości Losu na nowo.


Ja nawet nie mam Talismana.
Awatar użytkownika
Zaberish
Kuglarz
Kuglarz
Kuglarz
Uczestnik Zjazdów
Posty: 398
Rejestracja: sobota 13 lip 2013, 00:17
Płeć:
Kontakt:

Re: Ponarzekajmy na Talisman 5ed

Post autor: Zaberish »

Rogo pisze: niedziela 27 paź 2024, 10:09 Bo my tu swoje dodatki testujemy i nie psujemy balansu gry w taki sposób. Taka zmiana powinna nieść za sobą ustalenie u wszystkich Poszukiwaczy początkowej wartości Losu na nowo.
Ja chciałem raczej podkreślić fakt wprowadzenia rzeczy zaskakującej (mnie przynajmniej zaskoczyła) przez grę z "mainstreamu", a nie fanowski dodatek.
To, czy zmiana była wystarczająco (lub w ogóle) przetestowana, to jest zupełnie inna kwestia i należy ona do innej dyskusji.
O balansie gry można byłoby sporo napisać, ale i tak konkluzją byłoby proste stwierdzenie, że ona po prostu balansu nie ma - jeśli balans rozumieć jako zrównoważenie poszczególnych elementów.
Zresztą z mojej perspektywy balansu mieć nie musi. Nawet w sumie nie powinna. Ale, jak mawiał Kipling, to już zupełnie inna historia...
A już tak na marginesie, to na ile znam fanowskie dodatki (a nie znam ich bardzo dokładnie, dodam), to przynajmniej część z tych, które widziałem/ograłem/zapoznałem się z zawartością, wprowadza lub modyfikuje mechaniki w grze daleko radykalniej, niż zwykłe dodanie kolejnego (i w sumie logicznego) zastosowania dla już funkcjonującego elementu w grze.


Pudełko z grami - największa w sieci baza informacji o starych grach planszowych
Awatar użytkownika
Rogo
#Moderator: Rogo
#Moderator: Rogo
#Moderator: Rogo
Uczestnik Zjazdów
Autor Dodatków
Posty: 6441
Rejestracja: niedziela 20 kwie 2008, 11:42
Lokalizacja: Krzyków
Płeć:
Wiek: 38

Re: Ponarzekajmy na Talisman 5ed

Post autor: Rogo »

Ale to nie znaczy, że nikt nigdy wcześniej nie wymyślił tego rozwiązania. Były takie pomysły, ale uznano, że za bardzo ingerują w balans gry. Tu akurat wprowadzono ograniczenie, że nie można odwiedzić obszaru zajętego przez innego gracza, co uniemożliwia gnębienie słabszych postaci, ale nadal jest to jeden ze źle wykonanych dobrych pomysłów wprowadzonych w nowej edycji.


Ja nawet nie mam Talismana.
Awatar użytkownika
Zaberish
Kuglarz
Kuglarz
Kuglarz
Uczestnik Zjazdów
Posty: 398
Rejestracja: sobota 13 lip 2013, 00:17
Płeć:
Kontakt:

Re: Ponarzekajmy na Talisman 5ed

Post autor: Zaberish »

Rogo pisze: niedziela 27 paź 2024, 20:55 Ale to nie znaczy, że nikt nigdy wcześniej nie wymyślił tego rozwiązania. Były takie pomysły, ale uznano, że za bardzo ingerują w balans gry. Tu akurat wprowadzono ograniczenie, że nie można odwiedzić obszaru zajętego przez innego gracza, co uniemożliwia gnębienie słabszych postaci, ale nadal jest to jeden ze źle wykonanych dobrych pomysłów wprowadzonych w nowej edycji.
Czyli wychodzi, że jest jakieś konsylium, które zatwierdza każdy dodatek fanowski jako prawilny bądź nieprawilny?
I zmiana funkcjonalności żetonu Losu została uznana za zbyt drastyczną? Serio?
W grze, w której jeden gracz może zaczynać Poszukiwaczem z Siłą 6, a drugi leszczem z Siłą 1?
W grze, w której ten z 1 Siły nie może wybrać rodzaju walki, gdy zostanie zaatakowany?
...
Witki normalnie opadają.

Ale już zamiana 1/3 planszy głównej czymś innym to już nie psuje balansu gry, bo "było testowane".
Albo dodawanie nowych typów kart, nowych plansz, nowych zaklęć, nowych mechanik...
Wszystko "certyfikowane bo testowane".
Balans, taaa.

Dla jasności: nie przypierdzielam się tu do twórców dodatków.
Jak już pisałem w innym miejscu, żywię do wszystkich twórców dodatków wielki szacunek i zupełnie poważnie uważam, że niektóre mogłyby być oddzielnymi grami albo dobrymi bazami do stworzenia innych gier.

Po prostu zwracam uwagę na to, że wymyślono do tej gry mnóstwo rzeczy bardziej zaburzających tzw. balans niż zmiana funkcjonalności żetonu Losu.
Mam wrażenie, że prosta redukcja czynnika (nomen omen) losowego urasta do rangi destruktora gry.
I już tak z czystej, zdrożnej i nienasyconej ciekawości: czy ktoś może mi zdefiniować balans w TMiM? Ale tak konkretnie? Wyjaśnić jak tej krowie na rowie, czym on jest? Na czym polega?
Prośba jest naprawdę poważna, nie nabijam się ani nie wyzłośliwiam.
Będę bardzo wdzięczny.

Z mojej perspektywy sprawa jest bardzo prosta: przecież fanowskie dodatki nie są obligatoryjne, można ich używać bądź nie, pełna wolność.
Kurde, nawet oficjalne dodatki nie są obowiązkowe, można grać bez nich.
I nawet jeśli ktoś zrobi dodatek, w którym będą sami przekokszeni Poszukiwacze ze zdolnościami, które pozwalają w drugiej rundzie gry wylądować na Koronie Władzy - cóż z tego?
Najwyżej nie zagram w ten dodatek ani go nie będę chciał używać, ot i wszystko.

Podsumowując przypomnę dla porządku, że dyskusja zaczęła się od tego, czy oficjalne dodatki do gry są w stanie zaskoczyć czymś, czego nie wprowadzono w dodatkach fanowskich.
I nadal uważam, że tak, są w stanie.
Nawet jeśli to "zepsuje" dość mityczny w tej grze (przynajmniej z mojej perspektywy) balans.


Pudełko z grami - największa w sieci baza informacji o starych grach planszowych
Awatar użytkownika
Rogo
#Moderator: Rogo
#Moderator: Rogo
#Moderator: Rogo
Uczestnik Zjazdów
Autor Dodatków
Posty: 6441
Rejestracja: niedziela 20 kwie 2008, 11:42
Lokalizacja: Krzyków
Płeć:
Wiek: 38

Re: Ponarzekajmy na Talisman 5ed

Post autor: Rogo »

Zaberish pisze: niedziela 27 paź 2024, 21:28...
To już daleko idąca nadinterpretacja tego, co napisałem.

Owszem, balans w tej grze jest taki średni. Widywało się marsz do Strażnika na początku gry, żeby zginąć i wylosować nową postać. Czy to znaczy, że powinno się te dysproporcje pogłębiać?

Wracając do ruchu, już dawno były dyskusje jak zmniejszyć jego losowość. I brało się pod uwagę takie karty jak Magiczny Strumień i Fontanna Mądrości. a piąta edycja: a --CENZURA--, zostaw tak, mniejsza losowość jest na plus. I taki Wojownik czy Troll już w czwartej edycji byli poszkodowani niską wartością Losu, ale przynajmniej mieli dużo Życia i Siłę/zdolności ułatwiające walkę, a więc też rozwój. Teraz Losem można naklepać Siły (gdy pojawi się Magiczny Strumień), życie nie jest specjalne potrzebne, bo się nie umiera tylko traci turę i trochę złota (nie trzeba się fatygować, żeby się wyleczyć), a Losu nadal mają 1.

Ruch jest tak podstawowym, a jednocześnie kluczowym elementem, że mieszać w nim powinno się z głową. Zmiana 1/3 planszy nie faworyzuje konkretnych Poszukiwaczy, zaklęcia już bardziej, ale nic nie psuje balansu jak wprowadzenie mega użyteczności dla czynnika, którego jedni mogą mieć 5 razy więcej niż inni. Zwłaszcza, gdy staną się źli i będą sobie go za darmo odnawiać na cmentarzu (gdzie trafia bez większego problemu, korzystając z Losu). A co ja piszę - przecież charakter można sobie wybrać na początku gry.


Ja nawet nie mam Talismana.
Awatar użytkownika
Mały Nemo
#Administrator: Nemomon
#Administrator: Nemomon
#Administrator: Nemomon
Playtester Talismana
Współtłumacz TMiM
Organizator Zjazdów
Uczestnik Zjazdów
Ware wa Messiah nari
Autor Dodatków
A kind, crazy fool and a stubborn kid.
Posty: 24327
Rejestracja: sobota 04 lis 2006, 14:17
Lokalizacja: Slumberland
Płeć:
Wiek: 18

Re: Ponarzekajmy na Talisman 5ed

Post autor: Mały Nemo »

Zaberish pisze: niedziela 27 paź 2024, 21:28 Podsumowując przypomnę dla porządku, że dyskusja zaczęła się od tego, czy oficjalne dodatki do gry są w stanie zaskoczyć czymś, czego nie wprowadzono w dodatkach fanowskich.
I nadal uważam, że tak, są w stanie.
Ja nie przypominam sobie, choć mogę się mylić, aby którykolwiek dodatek fanowski kiedykolwiek wprowadził do gry Poszukiwaczy NPC, więc już w pierwszym dodatku mamy coś nowego i potencjalnie interesującego.


Name's Little Nemo, I'm the Dream Master!
Little bit of fun is all I'm after!
Awatar użytkownika
Zaberish
Kuglarz
Kuglarz
Kuglarz
Uczestnik Zjazdów
Posty: 398
Rejestracja: sobota 13 lip 2013, 00:17
Płeć:
Kontakt:

Re: Ponarzekajmy na Talisman 5ed

Post autor: Zaberish »

Rogo pisze: niedziela 27 paź 2024, 21:57 To już daleko idąca nadinterpretacja tego, co napisałem.
Napisałeś, że:
Rogo pisze: niedziela 27 paź 2024, 21:57 Ale to nie znaczy, że nikt nigdy wcześniej nie wymyślił tego rozwiązania. Były takie pomysły, ale uznano, że za bardzo ingerują w balans gry. Tu akurat wprowadzono ograniczenie, że nie można odwiedzić obszaru zajętego przez innego gracza, co uniemożliwia gnębienie słabszych postaci, ale nadal jest to jeden ze źle wykonanych dobrych pomysłów wprowadzonych w nowej edycji.
W jaki inny sposób rozumieć stwierdzenie, że "były takie pomysły, ale uznano, że za bardzo ingerują w balans gry."
Kto uznał?
Wszyscy gracze?
Jakaś ich część?
Było głosowanie?
Nie padła ta informacja, kto się kryje za słowem "uznano".

Dlatego zapytałem, czy istnieje jakieś konsylium decydujące o tym, co zanadto burzy balans, a co jeszcze jest akceptowalne.
Posługujmy się precyzyjnymi stwierdzeniami.

Sprawa druga: balans gry.
Jak go rozumiesz?
Co to jest w odniesieniu do TMiM?

Pytam z uporem maniaka, bo de facto coś takiego, jak balans gry nie istnieje. Przynajmniej jeśli rozumieć balans jako zrównoważenie działania wszystkich jej elementów.
Nie da się.
Najbliżej tego jest pewnie GO albo szachy, ale też jest problem, bo istnieje kolejność - i balans gry się psuje, bo ktoś wykonuje swój ruch/akcję jako pierwszy.
I "balans gry" trafia szlag, bo ten pierwszy ma łatwiej albo trudniej, zależnie od gry.

Balansować można elementy gry - dla przykładu pojedynczą talię (np. karty Przygód między sobą, żeby żadna nie była jakoś drastycznie lepsza od pozostałych) albo np. różne talie między sobą.
Balansować można mechaniki, np. tak, żeby żadna konkretna akcja powtarzana w kółko przez całą grę nie dawała wyraźnej przewagi albo wręcz nie zapewniała zwycięstwa niezależnie od strategii obranej przez pozostałych graczy.
Z osobistego doświadczenia mogę powiedzieć, że najczęściej gracze mówią o "braku balansu gry" właśnie wtedy, kiedy okazuje się, że istnieje jakaś jedna ewidentnie najlepsza ścieżka do zwycięstwa.
Albo po prostu wtedy, kiedy im jakaś gra "nie podeszła", a trzeba znaleźć powód swojej przegranej inny niż uczciwe przyznanie się, że się spartaczyło i zagrało jak ostatni łoś...

Napisałeś też, że:
Rogo pisze: niedziela 27 paź 2024, 21:57 Owszem, balans w tej grze jest taki średni. Widywało się marsz do Strażnika na początku gry, żeby zginąć i wylosować nową postać. Czy to znaczy, że powinno się te dysproporcje pogłębiać?
Trudno się nie zgodzić, że jeśli ktoś zabija swoją postać tylko po to, żeby wylosować nową (potencjalnie lepszą), to w grze istnieje problem.
Pytanie tylko, jaki konkretnie to jest problem?
Bo nie z "balansem gry", tylko raczej z "balansem postaci", tzn. z tym, że są postacie wyraźnie słabsze od innych.
Ale wtedy trzeba ulepszyć te słabe postacie albo osłabić te zbyt mocne.
Nadal nie jest to "balans gry" jako całości, tylko konkretne działania naprawcze w obrębie konkretnego elementu.


Kwestia następna: ruch.
Rogo pisze: niedziela 27 paź 2024, 21:57 Wracając do ruchu, już dawno były dyskusje jak zmniejszyć jego losowość. I brało się pod uwagę takie karty jak Magiczny Strumień i Fontanna Mądrości. a piąta edycja: a --CENZURA--, zostaw tak, mniejsza losowość jest na plus. I taki Wojownik czy Troll już w czwartej edycji byli poszkodowani niską wartością Losu, ale przynajmniej mieli dużo Życia i Siłę/zdolności ułatwiające walkę, a więc też rozwój. Teraz Losem można naklepać Siły (gdy pojawi się Magiczny Strumień), życie nie jest specjalne potrzebne, bo się nie umiera tylko traci turę i trochę złota (nie trzeba się fatygować, żeby się wyleczyć), a Losu nadal mają 1.

Ruch jest tak podstawowym, a jednocześnie kluczowym elementem, że mieszać w nim powinno się z głową. Zmiana 1/3 planszy nie faworyzuje konkretnych Poszukiwaczy, zaklęcia już bardziej, ale nic nie psuje balansu jak wprowadzenie mega użyteczności dla czynnika, którego jedni mogą mieć 5 razy więcej niż inni. Zwłaszcza, gdy staną się źli i będą sobie go za darmo odnawiać na cmentarzu (gdzie trafia bez większego problemu, korzystając z Losu). A co ja piszę - przecież charakter można sobie wybrać na początku gry.
Najprościej zmniejszyć losowość ruchu eliminując ją całkowicie. Jak? A na przykład wprowadzając do gry żetony z cyferkami od 1 do 6 dla każdego gracza. I każdy ma je odkryte przed sobą. I każdy w swojej turze wybiera, który żeton chce zagrać, po czym zakrywa go i porusza swoją postać o tyle pól w lewo lub prawo na planszy. I dopiero po zakryciu ostatniego żetonu cała pula jest odzyskiwana na początku następnej tury danego gracza. Brzmi znajomo? A pewnie - taki system zastosowano w starej, dobrej "Fortunie". I działa jak marzenie - zero losowości. Z każdą turą ogranicza to graczowi wybór, owszem, ale eliminuje losowość bardzo skutecznie. W TMiM można byłoby to połączyć z żetonami Losu, które w tej odmianie mogłyby działać tak, że możesz użyć żetonu Losu, aby zamiast poruszyć się o tyle pól, ile wskazuje właśnie zakrywany żeton, poruszyć się o określoną przez gracza liczbę pól. Albo nawet pójść o krok dalej i zrobić tak, że po zakryciu żetonu ruchu i zapłaceniu żetonem Losu możesz... wykonać rzut K6 na ruch. I żeby taki przerzut dało się zrobić tylko raz na sekwencję żetonów. Prosta, łatwa do zapamiętania i banalna do wdrożenia mechanika. Czy najlepsza albo jedyna? Na pewno nie, ale w zupełności wystarczająca, żeby losowość wyeliminować. I przy okazji żeby zbalansować do pewnego stopnia dysproporcje w liczbie żetonów Losu pomiędzy poszczególnymi postaciami w kontekście możliwości ruchu.

Tylko tu powstaje pytanie: czy o to właśnie chodzi? Czy eliminacja tego dreszczyku emocji przy rzucie na ruch jest warta świeczki? Osobiście uważam, że warto byłoby przetestować zaproponowane przeze mnie rozwiązanie i sprawdzić, co daje graczom więcej frajdy - bo koniec końców chyba głównie o to w grach chodzi: żeby dawały radochę.

Co do "naklepania" Siły, gdy pojawi się Magiczny Strumień: kart Przygód jest ponad 100 w talii i z czysto statystycznego punktu widzenia znacznie więcej szans na naklepanie Siły ma postać z wyższą początkową wartością Siły, bo po prostu wrogów możliwych do zamiany na trofea jest w grze więcej, niż miejsc o nazwie Magiczny Strumień. A mając więcej Siły zawsze łatwiej jest pokonać Wroga i zabrać go jako trofeum. Z tej perspektywy granie Trollem zawsze jest najlepszym wyborem - nie dość, że ma wysoką początkową Siłę, to na dokładkę błyskawicznie "naklepie" sobie dodatkowe punkty, a praktycznie każdego napotkanego innego poszukiwacza zje i wydali zanim tamten zdoła mu stawić jakiś sensowny opór, no bo przecież nie można wybierać rodzaju walki, jak się zostanie zaatakowanym. Czary i Moc są zwyczajnie zbędne, bo potem zapierniczasz na Koronę Władzy ścieżką "siłową", po której masz wysokie szanse przejść mając 10 pkt Siły. A na Koronie Smok z 10, więc generalnie taki o przeciwnik, żadne szczególne wyzwanie.

A z perspektywy optymalizacji rozgrywki to charakter w T5 najlepiej mieć neutralny - daje najwięcej korzyści podczas gry :)


Pudełko z grami - największa w sieci baza informacji o starych grach planszowych
Awatar użytkownika
Rogo
#Moderator: Rogo
#Moderator: Rogo
#Moderator: Rogo
Uczestnik Zjazdów
Autor Dodatków
Posty: 6441
Rejestracja: niedziela 20 kwie 2008, 11:42
Lokalizacja: Krzyków
Płeć:
Wiek: 38

Re: Ponarzekajmy na Talisman 5ed

Post autor: Rogo »

Zaberish pisze: poniedziałek 28 paź 2024, 03:07 W jaki inny sposób rozumieć stwierdzenie, że "były takie pomysły, ale uznano, że za bardzo ingerują w balans gry."
Kto uznał?
Wszyscy gracze?
Jakaś ich część?
Było głosowanie?
Nie padła ta informacja, kto się kryje za słowem "uznano".

Dlatego zapytałem, czy istnieje jakieś konsylium decydujące o tym, co zanadto burzy balans, a co jeszcze jest akceptowalne.
Posługujmy się precyzyjnymi stwierdzeniami.
Oczekujesz, że będę przeszukiwał forum z prawie 200 tys. postów w poszukiwaniu tematów sprzed kilkunastu lat? Jeśli bardzo Cię to interesuje, to samemu możesz to zrobić ;)
Zaberish pisze: poniedziałek 28 paź 2024, 03:07 Sprawa druga: balans gry.
Bardzo długi wywód, żeby wyjaśnić mi, że balans gry i balans elementów gry to nie to samo. Pozwól, że mimo wszystko będę stosował skróty myślowe i nazywał to po swojemu.

Do czego w ogóle dążysz? Udowodnić mi, że to jest super zmiana? Ja po prostu uważam, że ten pomysł został źle zaimplementowany, a wprowadzenie go w poprzedniej edycji wymagałoby zbalansowania wartości Losu poszczególnych Poszukiwaczy. W nowej edycji też, moim zdaniem, powinna.


Ja nawet nie mam Talismana.
Awatar użytkownika
Valdi
#Administrator: Valdi
#Administrator: Valdi
#Administrator: Valdi
Właściciel portalu magiaimiecz.eu
Organizator Zjazdów
Uczestnik Zjazdów
Autor Dodatków
Spis dodatków autora:
#Lista dodatków
Handel
Księżycowy Kamień
ZP i LK
Posty: 13472
Rejestracja: poniedziałek 02 maja 2005, 13:07
Lokalizacja: Trojmiasto
Płeć:
Kontakt:

Re: Ponarzekajmy na Talisman 5ed

Post autor: Valdi »

Jak ja lubię jak w postach się uśmiechacie, przynajmniej wiem ze się nie kłócicie :)


Jesteś autorem dodatku, zamieść go na stronie www.MagiaiMiecz.eu. Skontaktuj się ze mną poprzez mail.
Awatar użytkownika
husar
#Moderator: husar
#Moderator: husar
#Moderator: husar
Uczestnik Zjazdów
!Wspierający
Posty: 2412
Rejestracja: wtorek 11 gru 2018, 22:41
Lokalizacja: Piaseczno
Płeć:
Wiek: 48

Re: Ponarzekajmy na Talisman 5ed

Post autor: husar »

a0836c7c4eefd5520f03ffe077db9de8-1828798770.jpg
Dajcie zwierzakowi. On wszystko... naprawi
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.


Pozdrawiam
Roman

Wikipedia TMiM
Awatar użytkownika
abubu
#Administrator: abubu
#Administrator: abubu
#Administrator: abubu
Posty: 6318
Rejestracja: wtorek 26 cze 2012, 22:06

Re: Ponarzekajmy na Talisman 5ed

Post autor: abubu »

Nie da się ukryć, że to jest forum ... na forum się dyskutuje ... a więc uznano (część ludzi, która się wypowiadała w danym temacie / tematach), iż jakieś nie do końca przemyślane zmiany zasad poruszania się, mogą w znacznym stopniu zaburzać balans rozgrywki.

Dobrym przykładem takiej dyskusji jest ten temat: viewtopic.php?t=9815
W tej dyskusji natomiast zgadzam się z tobą (delikatnie modyfikując twoją propozycję): viewtopic.php?p=199463#p199463



PS. @Zaberish ... uznano to nie znaczy, że zabroniono ... ot jakaś grupa osób wypowiedziała się negatywnie na temat jakiejś proponowanej "domowej zasady" ... nikt nikomu niczego nie broni. Mogę tylko domyślać się co @Rogo miał na myśli ... wydaje mi się, że kontekst był mniej więcej taki: na forum wielokrotnie poruszany był ten aspekt gry ... były różne pomysły na zmianę sposobu poruszania się, jednak sporo z założenia dobrych pomysłów nie koniecznie by się sprawdziła w praktyce ... zmiana mogła się wydawać dobra z jednej strony, ale mogła by zaburzyć balans w przypadku wybranych Poszukiwaczy (na plus lub na minus ... np. ich zdolności przestały by działać lub straciły na znaczeniu) ... w skrajnych przypadkach mogły by powstać tzw. exploity.
Dodatkowo, odnosząc się do samej modyfikacji ruchu za pomocą losu to właśnie niedawno grałem (tak! poza zjazdem!) w T5 i ta modyfikacja znacznie ułatwia rozgrywkę ... zwłaszcza złym poszukiwaczom. Oj ... jest to według mnie nie do końca przemyślana zasada. W kilka tur wychleptałem wszystkie żetony siły ze strumyka. Odzyskać los jest teraz naprawdę bardzo łatwo ... mimo trzech bazowych żetonów, to nie brakowało mi ich przez całą rozgrywkę (byłem złą zabójczynią). Gorzej miał wojownik. Jak stracił pierwszy żeton losu to już go nie odzyskał do końca gry.
Balansu ta gra nigdy nie miała i pewnie nigdy nie będzie miała ... ta zasada (z losem) jeszcze bardziej ten balans zaburzyła (na korzyść poszukiwaczy z dużą ilością losu początkowego oraz złych poszukiwaczy).
Im dłużej o tym myślę tym bardziej mam mieszane odczucia względem tego ... z jednej strony fajna zmiana ... z drugiej strony coś nie do końca zgrywa się z innymi elementami ... itp.

PPS. Oj długi mi ten "PS" powyżej wyszedł ;)


Jeżeli ktokolwiek nie zrozumiał choćby części mojej wypowiedzi, to zgodnie z regulaminem, może ją śmiało uznać za spam a następnie zgłosić zaistniałą sytuację administracji/moderatorom niniejszego forum.
ODPOWIEDZ