Strona 2 z 7

: wtorek 06 sty 2009, 14:03
autor: Nobius
Instrukcja instrukcją ale np. to właśnie dzięki burzliwym dyskusjom FAQowskim, ;) pojawiła się kwestia "MOŻESZ" w miastach i wioskach. Problem który dla mnie nie istniał wcześniej.

Ostatnio stosuję MOŻESZ=MUSISZ i wyszło to na plus.

Tu i w kilku innych przypadkach instrukcja milczy jak grób...
Główny problem Talismana to niedomówienia i niejednoznaczne sformułowania.

Prosty przykładzik:

Ropucha:
Obszar startowy - tam gdzie poszukiwacz
(takie sformułowanie daje dwie możliwości ! )

To tylko przykład ilustrujący o co mi chodzi.
[Edit] (Lepszego bez pudła z grą pod ręką nie mam) ;)

: wtorek 06 sty 2009, 14:40
autor: Mały Nemo
A ja do tej pory nie mogę się otrząsnąć po tej dyskusji, czy MOŻESZ czy MUSISZ.... ;) Zwłaszcza, że to błąd (kolejny) tłumacza. Osobiście też gram, że MUSISZ i moi gracze, którzy też już jakiś czas grają w MiMa bardzo szybko się przyzwyczaili. Na znakomitą większość pytań może odpowiedzieć albo instrukcja albo chwila zastanowienia. Jednakże by dobrze rozstrzygać wszystkie (a przynajmniej prawie wszystkie) sporne kwestie, musisz mieć zasady oraz opisy większości kart w małym paluszku. Dzięki temu jesteś w stanie wyobrazić sobie podobną sytuację i wyjście z niej. Jak przejrzysz parę mych odpowiedzi, to zauważysz, że prawie zawsze staram się odpowiadać na pytania wykorzystując prostsze sytuacje, które powinny być bardziej zrozumiałe. Innymi słowy, musisz poznać Mima od wewnątrz, jego mechanikę, sposób działania, kilka spornych sytuacji oraz parę "domowych zasad", by móc bez problemu odpowiadać na wszystkie pytania, nawet dotyczących kart, które pierwszy raz widzisz. Na szczęście nie trza grać w MiMa stuleci, by to opanować. Jedynie trza chcieć to opanować. Lub też mieć grupę, w której zawsze się było MG i zawsze trza było rozstrzygać problemy. Dodatkowo lektura wsio kart do Talismana także nie zaszkodzi.

: wtorek 06 sty 2009, 21:30
autor: Kufir
Co do Zabójcy.

Uwaga!

Na jego karcie pisze:
Kiedy atakujesz innego poszukiwacza bądź istotę, możesz próbować ją zasztyletować, nie masz takiej możliwości jeśli to ty zostałeś zaatakowany przez Poszukiwacza ...
Wiec, skoro trzymamy się jasno tego co pisze na karcie (np. Poszukiwacz ghul i jego kontrowersyjna umiejętność kradzenia życia) to Zabójca może zasztyletować nawet strażnika, osiłka czy też wrogów na siłę które wylosuje z kart przygód. (Wcale nie muszą one leżeć już odkryte na planszy)

: wtorek 06 sty 2009, 21:41
autor: Mały Nemo
Kufir pisze:Co do Zabójcy.

Uwaga!

Na jego karcie pisze:
Kiedy atakujesz innego poszukiwacza bądź istotę, możesz próbować ją zasztyletować, nie masz takiej możliwości jeśli to ty zostałeś zaatakowany przez Poszukiwacza ...
Wiec, skoro trzymamy się jasno tego co pisze na karcie (np. Poszukiwacz ghul i jego kontrowersyjna umiejętność kradzenia życia) to Zabójca może zasztyletować nawet strażnika, osiłka czy też wrogów na siłę które wylosuje z kart przygód. (Wcale nie muszą one leżeć już odkryte na planszy)
Zgadza się!

: wtorek 06 sty 2009, 21:51
autor: 8janek8
Dopowiem tylko, że było już to jakiś czas temu omówione ;-)

: wtorek 06 sty 2009, 22:17
autor: Kufir
Skoro tak to nasuwa się więc pytanie, co z Jamą Wilkołaka? Jego Zabójca też może zasztyletować ?

: wtorek 06 sty 2009, 22:22
autor: Mały Nemo
Tak, ani Wilkołak ani Diabły nie są jakimiś lepszymi istotami niźli na przykład od Strażnika.

: środa 07 sty 2009, 00:00
autor: Rogo
Ale gdy się wyciągnie Kartę Wroga to chyba on nas atakuje :P
Chyba, że znowu przytoczymy jakieś mądre słowa typu "Najlepszą obroną jest atak" i nieważne czy Zabójca atakuje czy się broni - i tak atakuje :mrgreen:

: środa 07 sty 2009, 00:02
autor: Mały Nemo
Ano jest tak, jak powiadasz - czy się broni czy atakuje, to zawsze atakuje :P

: środa 07 sty 2009, 16:25
autor: Gamekeeper
Ta pewnie wszystkich sztyletuje, przeciez to musi byc z zaskoczenia, mysmy grali ze sztyletuje jak stanie na otwrtej juz karcie.

: środa 07 sty 2009, 17:09
autor: Kufir
Różnie można sobie wyobrazić jak postać zaskakuje wroga podczas badania obszarów. Sęk bardziej w tym co na ten temat mówi instrukcja i twórcy fachowcy ;)

: środa 07 sty 2009, 17:25
autor: Mały Nemo
Mówią, że zawsze atakujesz.

: środa 07 sty 2009, 19:03
autor: Gamekeeper
Kufir pisze:twórcy fachowcy ;)
Ju toking tu mi ?

Hehe nie no tak jak juz ma byc zgodnie z instrukcja to prosze bardz. W instrukcji kazdej karty jest napisane czy atakuje czy poprostu stoi az ktos go pokona.

: środa 07 sty 2009, 20:20
autor: Kufir
W MIM 4,5 na chyba żadnej karcie wroga nie pisze "atakuje Cię... " itp

: środa 07 sty 2009, 21:19
autor: Rogo
Kufir pisze:W MIM 4,5 na chyba żadnej karcie wroga nie pisze "atakuje Cię... " itp
Nemomon pisze:Mówią, że zawsze atakujesz.
Rogo pisze:"Najlepszą obroną jest atak"
I wszystko jasne :D

: środa 07 sty 2009, 21:48
autor: Mały Nemo
Rogo pisze:
Kufir pisze:W MIM 4,5 na chyba żadnej karcie wroga nie pisze "atakuje Cię... " itp
Nemomon pisze:Mówią, że zawsze atakujesz.
Rogo pisze:"Najlepszą obroną jest atak"
I wszystko jasne :D
Idealny tutorial na to, jak wyciągać zdania z kontextu :mrgreen:

: środa 07 sty 2009, 21:55
autor: arkoski84
Rogo pisze:
Kufir pisze:W MIM 4,5 na chyba żadnej karcie wroga nie pisze "atakuje Cię... " itp
Nemomon pisze:Mówią, że zawsze atakujesz.
Rogo pisze:"Najlepszą obroną jest atak"
I wszystko jasne :D
No tak ,a taki Rozbojnik- "Na tym obszarze grasuje grozny rozbojnik.NIE ZAATAKUJE CIE jesli zaplacisz mu sztuke zlota".Czyli jak nie posiadasz zlota on cie atakuje.

: środa 07 sty 2009, 22:03
autor: Mały Nemo
arkoski84 pisze:
Rogo pisze:
Kufir pisze:W MIM 4,5 na chyba żadnej karcie wroga nie pisze "atakuje Cię... " itp
Nemomon pisze:Mówią, że zawsze atakujesz.
Rogo pisze:"Najlepszą obroną jest atak"
I wszystko jasne :D
No tak ,a taki Rozbojnik- "Na tym obszarze grasuje grozny rozbojnik.NIE ZAATAKUJE CIE jesli zaplacisz mu sztuke zlota".Czyli jak nie posiadasz zlota on cie atakuje.
Ale tutaj jest zdanie warunkowe - zrobisz coś, więc nie walczysz. Nie zrobisz, to walczysz. Z defaulta, on jest atakującym.

: środa 07 sty 2009, 22:18
autor: Bludgeon
Ale macie problem.

Enemy – Animal, Dragon, or Monster
These Enemies attack any character encountering them by
battling the character. Killed Enemies of this type may be kept
as trophies to be exchanged for Strength (see “Trophies” on
page 14). Enemies that defeat characters remain in the space.

Wróg atakuje poszukiwacza a nie odwrotnie.

[ Dodano: Sro Sty 07, 2009 10:20 pm ]
I dalsze potwierdzenie

Attacks
Attacks are split into two types: battles and psychic combats.
A battle occurs when a character is attacked by a creature
whose Strength is given, and a psychic combat occurs when
a character is attacked by a creature whose Craft is given. If
a player decides to attack another character, they must fight
a battle unless the attacker has a special ability that lets him
use psychic combat instead.

Czyli podsumowując - jeśli poszukiwacz walczy z wrogiem z karty (z planszy chyba też), to ten wróg atakuje poszukiwacza (ZAWSZE, nie ważne czy karta już leży). Jeśli natomiast poszukiwacz walczy z innym poszukiwaczem to atakuje ten kto zdecydował się na atak (to akurat dość oczywiste).

: środa 07 sty 2009, 23:14
autor: 8janek8
Bludgeon, wiem, że brak tu logiki, ale goście co pisali tą instrukcję sami mówią, że to Poszukiwacz zawsze jest atakującym wszelkie istoty.
Na usprawiedliwienie ich niefortunnych sformułowań w cytowanych przez Ciebie fragmentach można pokierować się kolejnością wykonywanych czynności (rzutów kością) w dziale Walka. Patrząc na tą kolejność podaną w "Walce z innym Poszukiwaczem" i porównując z "walką z istotami" można wywnioskować kto jest atakującym.

: środa 07 sty 2009, 23:17
autor: Kufir
Wszystko OK, ale fakt iż zabójca może w takim wypadku zasztyletować istoty z planszy (strażnik, osiłek, Wilkołak w jamie itp) jest moim zdaniem przesadą... powstała MEGA potężna postać jakiej w grze chyba nie ma.

: środa 07 sty 2009, 23:23
autor: 8janek8
Może zostanie wprowadzona jakaś zmiana, ukrócająca ten "overpower". Np. że ta zdolność dotyczyć będzie jedynie karty Wrogów i i atakowanych Poszukiwaczy.

: środa 07 sty 2009, 23:27
autor: Kufir
Ja już teraz zastanawiam się nad dwoma wariantami z tą postacią, grać tak że:

1. Zabójca może zasztyletować jedynie karty wrogów i poszukiwacza.
2. Zabójca może zasztyletować jedynie odkryte karty wrogów i poszukiwacza.

: środa 07 sty 2009, 23:35
autor: 8janek8
Ogólnie, najbardziej cieszyłoby mnie, jeśli z czasem po zebraniu uwag od graczy (co do balansu również), ponownie siedli nad instrukcją, wprowadzili konieczne poprawki i dołączyli ją do któregoś z dodatków. Pozostałe uściślenia, których nie dałoby się umieścić w poprawionej instrukcji mogliby umieścić w nieszczęsnym FAQu (który również mogliby dołączyć w formie papierowej) - w końcu są podobno profesjonalistami.

: czwartek 08 sty 2009, 22:16
autor: neo6969
8janek8 pisze:Może zostanie wprowadzona jakaś zmiana, ukrócająca ten "overpower". Np. że ta zdolność dotyczyć będzie jedynie karty Wrogów i i atakowanych Poszukiwaczy.
jestem za...........