Strona 6 z 13

: piątek 04 cze 2010, 23:14
autor: Istarendil
Poltergeist jest przyjacielem, którego niby chciałoby się pozbyć jak najszybciej i który niby przeszkadza. Ale w wielu sytuacjach jest bardzo przydatny i wręcz pożądany (np. gdy w pobliżu jest fontanna mądrości, uzdrowiciel itp. i nie chcemy się od nich oddalać i zawsze móc ich szybko odwiedzić). Na karcie napisane jest, że można go wyrzucić po przekroczeni rzeki, jednak czy trzeba to zrobić? To znaczy, czy mogę przekroczyć rzekę i jednocześnie zachować go sobie jako przyjaciela?

I jeszcze jedno pytanie odnośnie Poltergeista: biorąc pod uwagę, że najczęściej jest przyjacielem jak najbardziej pozytywnym, to czy trzeba go odrzucić po otrzymaniu klątwy wiedźmy?

Grałem dziś Zabójcą i stwierdzam, że albo ja czegoś nie rozumiem, albo jest to najlepsza postać w grze. Czy on może sztyletować wszelkie napotkane potwory walczące na siłę? Włączając w to smoki, golemy, trolle, ogry...? Przecież dzięki temu już na początku gry spokojnie pokonuje wszystko do smoka włącznie.

: piątek 04 cze 2010, 23:25
autor: Draugnimir
Istarendil pisze: Na karcie napisane jest, że można go wyrzucić po przekroczeni rzeki, jednak czy trzeba to zrobić? To znaczy, czy mogę przekroczyć rzekę i jednocześnie zachować go sobie jako przyjaciela?
Trudno powiedzieć. Zacytuj treść karty, to będzie łatwiej się zastanowić. ;)
Istarendil pisze: I jeszcze jedno pytanie odnośnie Poltergeista: biorąc pod uwagę, że najczęściej jest przyjacielem jak najbardziej pozytywnym, to czy trzeba go odrzucić po otrzymaniu klątwy wiedźmy?
Tak, Klątwa Wiedźmy pozbawia Poszukiwacza wszystkich Przyjaciół, a zatem również Poltergeista. A tak w ogóle, to co tu ma do rzeczy fakt, że ów Poltergeist miałby być Przyjacielem pozytywnym? :-P
Istarendil pisze: Czy on może sztyletować wszelkie napotkane potwory walczące na siłę?
Jeśli przyjąć, że walkę z każdym napotkanym Wrogiem traktuje się jako zaatakowanie go, czyli wszczęcie starcia przez Zabójcę (a tak stanowią oficjalne zasady), to najwyraźniej tak, może.

: piątek 04 cze 2010, 23:36
autor: Istarendil
Draugnimir pisze:Tak, Klątwa Wiedźmy pozbawia Poszukiwacza wszystkich Przyjaciół, a zatem również Poltergeista. A tak w ogóle, to co tu ma do rzeczy fakt, że ów Poltergeist miałby być Przyjacielem pozytywnym?
No ale w sumie ten Poltergeist jest złośliwym duchem, który chyba żadnymi klątwami jakiejś tam wiedźmy się nie przejmuje... A klątwa jak to klątwa - jest po to, żeby nam szkodzić, zatem na logikę powinna nas pozbawiać tylko tych przyjaciół, których lubimy.

A na jego karcie napisane jest tak:

Możesz się go pozbyć przekraczając Rwącą Rzekę (czy to przez most, czy też tratwą lub promem). Jeśli to zrobisz, odłóż tę kartę na stos kart odrzuconych

Powstaje pytanie, co oznacza zaimek "to" w Jeśli to zrobisz... - przekroczenie Rwącej rzeki ("jeśli przekroczysz Rwącą rzekę...") czy pozbycie się Poltergeista ("Jeśli pozbędziesz się Poltergeista...")...

: piątek 04 cze 2010, 23:59
autor: Draugnimir
Istarendil pisze: No ale w sumie ten Poltergeist jest złośliwym duchem, który chyba żadnymi klątwami jakiejś tam wiedźmy się nie przejmuje... A klątwa jak to klątwa - jest po to, żeby nam szkodzić, zatem na logikę powinna nas pozbawiać tylko tych przyjaciół, których lubimy.
Ano właśnie, logika. Z logiką w Talismanie jest tak, że kierowanie się nią często doprowadza do wniosku, że mnóstwo rzeczy powinno być zmienione lub uściślone - bo przecież można wjechać do Podziemi na Koniu, można korzystać jednocześnie z hełmu i np. Korony Salomona, po przegranej walce nie można użyć jednocześnie tarczy i zbroi, Dobry Ghoul modli się w Kapliczce, a Zły Elf na Cmentarzu, magiczny pierścień obciąża Poszukiwacza w takim samym stopniu jak topór, na Pustyni spotykamy lodowego olbrzyma itd. - przykłady można mnożyć. A jednak wszyscy gramy, będąc tego świadomymi i się tym nie przejmujemy. Dlaczego? Bo w innym wypadku Talisman straciłby jeden ze swoich największych atutów, czyli łatwość zasad, stając się planszowym RPG'iem (gdzie karta miecza głosiłaby: "Użyty w walce miecz dodaje 1 do twojej Siły - chyba że nosisz zbroję (bo cię obciąża), walczysz z Konstruktem (bo stal, z której wykuty jest miecz, nie przebije grubego pancerza tego typu Wroga), masz za Przyjaciela Poltergeista (bo uniemożliwi ci wyprowadzenie czystego ciosu), znajdujesz się na obszarze Miasta (bo tam noszenie Broni jest zakazane) tudzież używasz jednocześnie Pierścienia (bo obrączka przeszkadza ci w swobodnym wywijaniu mieczem)." :-P
Dobra, rozpisałem się, w sumie niepotrzebnie. Jeśli chcesz grać "na logikę", to nic nie stoi na przeszkodzie, by Klątwę Wiedźmy odnosić tylko do tych Przyjaciół, których odebranie może nam zaszkodzić. Ale jak dla mnie takie udziwnienia nie mają sensu. ;)
A gdybyś był zwolennikiem "ueRPeGowienia" Talismana, to radzę Ci zapoznać się z twórczością JC Hendee'ego, a zwłaszcza trzyczęściową serią dodatków "In the Balance". Mości Hendee dokonuje dodatkowego rozdrobnienia klasyfikacji wszystkich typów kart (dzieląc je na dodatkowe podtypy), ustala nowe reguły noszenia Przedmiotów (na zasadzie lokacji: lewa ręka, prawa ręka, stopy, głowa, tors, palec itd.) itd. Zacząłem nawet tłumaczyć pierwszą część tego dodatku, ale po zrobieniu instrukcji i jakichś 30-40 kart odpuściłem sobie, bo raz, że grafiki były brzydkie, dwa, że instrukcje kart strasznie udziwnione, a trzy, że takie ingerencje w mechanikę Talismana budzą we mnie jakiś podświadomy wstręt... :-P
Istarendil pisze: Możesz się go pozbyć przekraczając Rwącą Rzekę (czy to przez most, czy też tratwą lub promem). Jeśli to zrobisz, odłóż tę kartę na stos kart odrzuconych
Zaimek "to" nie ma tutaj znaczenia. Na moje oko, sprawa jest prosta - przekroczenie Rwącej Rzeki usuwa Poltergeista (może jest to kreatura panicznie bojąca się wody, a może powód jest inny, nieważne), a słowo "możesz" jest zwykłym zabiegiem kosmetycznym. Równie dobrze zdanie mogłoby brzmieć "Pozbędziesz się go, jeśli przekroczysz Rwącą Rzekę".
Ale to tylko moje zdanie. Niech się więksi fachowcy wypowiedzą. :)

: sobota 05 cze 2010, 00:13
autor: Mały Nemo
Znaczy, ja dziękuję Draugnimir za pomoc w temacie, aczkolwiek w nim odpowiadają uprawnione osoby - ja lub Janek.

: sobota 05 cze 2010, 00:26
autor: Draugnimir
A, to przepraszam. Nie wiedziałem.
(tak się kończy pisanie bez uprzedniego zapoznania się z wątkiem, w którym się odpowiada... :-P )

[post(y) do usunięcia]

[ Komentarz dodany przez: Nemomon: Sob Cze 05, 2010 12:29 am ]
Z pierwszego postu:

Na pytania będą odpowiadać dwie osoby, które są odpowiedzialne za błędy (lub ich brak) w polskiej wersji językowej Talisman: Magia i Miecz. Tymi osobami są:

- 8janek8
- Nemomon


//Nemo

: sobota 05 cze 2010, 00:38
autor: Mały Nemo
Istarendil pisze:oltergeist jest przyjacielem, którego niby chciałoby się pozbyć jak najszybciej i który niby przeszkadza. Ale w wielu sytuacjach jest bardzo przydatny i wręcz pożądany (np. gdy w pobliżu jest fontanna mądrości, uzdrowiciel itp. i nie chcemy się od nich oddalać i zawsze móc ich szybko odwiedzić). Na karcie napisane jest, że można go wyrzucić po przekroczeni rzeki, jednak czy trzeba to zrobić? To znaczy, czy mogę przekroczyć rzekę i jednocześnie zachować go sobie jako przyjaciela?
Tak, musisz.
Istarendil pisze:I jeszcze jedno pytanie odnośnie Poltergeista: biorąc pod uwagę, że najczęściej jest przyjacielem jak najbardziej pozytywnym, to czy trzeba go odrzucić po otrzymaniu klątwy wiedźmy?
Nie, Poltergeista możesz się pozbyć jedynie przekraczając w jakiś sposób Rwącą Rzekę.
Grałem dziś Zabójcą i stwierdzam, że albo ja czegoś nie rozumiem, albo jest to najlepsza postać w grze. Czy on może sztyletować wszelkie napotkane potwory walczące na siłę? Włączając w to smoki, golemy, trolle, ogry...? Przecież dzięki temu już na początku gry spokojnie pokonuje wszystko do smoka włącznie.
Tak, póki co to jest najpotężniejszy Poszukiwacz. Oraz on może sztyletować wszystko w walce, nie tylko Potwory.

: sobota 05 cze 2010, 09:50
autor: verdugo
A czy żeby odrzucić Poltergeista trzeba przekroczyć Rwącą Rzekę przechodząc do Krainy Środkowej, czy wystarczy przejść z obszaru Pól do Wioski (lub Miasta) w Krainie Zewnętrznej? Wszakże te pola przecina Rwąca Rzeka :mrgreen:

: sobota 05 cze 2010, 11:02
autor: 8janek8
Kierowałbym się opisem na karcie: "czy to przez most".

Draugnimir, bardzo mi się podoba twój wywód na temat logiki w tej grze. Pomimo, że ten temat wraca jak bumerang, zawsze poprawia mi humor, gdy o tym czytam :mrgreen:

: czwartek 17 cze 2010, 20:58
autor: glooth
Nemomon pisze:Istarendil napisał/a:
I jeszcze jedno pytanie odnośnie Poltergeista: biorąc pod uwagę, że najczęściej jest przyjacielem jak najbardziej pozytywnym, to czy trzeba go odrzucić po otrzymaniu klątwy wiedźmy?


Nie, Poltergeista możesz się pozbyć jedynie przekraczając w jakiś sposób Rwącą Rzekę.
A to gdzie jest napisane? Na karcie jest
Istarendil pisze:Możesz się go pozbyć przekraczając Rwącą Rzekę (czy to przez most, czy też tratwą lub promem). Jeśli to zrobisz, odłóż tę kartę na stos kart odrzuconych
Więc brakuje słowa TYLKO w polskiej wersji czy skąd to wiesz?

: sobota 19 cze 2010, 12:16
autor: Roland
Czy po wylosowaniu "Klątwy Wiedzmy", która nakazuje odrzucenie wszystkich przyjaciół trzeba odrzucic takze takich nietypowych przyjaciół jak np. zdominowane Potwory w przypadku Wodza Ogrów czy spętane Duchy w przypadku Nekromanty?

I czy takich nietypowych przyjaciół mozna pozostawic na obszarze Celi w Podziemiach? Albo jesli wylosujemy w Podziemiach karte "Łowca Niewolników" to czy zabiera on nam równiez takich przyjaciół?

: sobota 19 cze 2010, 16:07
autor: Kaktus+
Wydaje się, że nie w na pierwsze pytanie i nie na drugie, gdyż nie są oni Przyjaciółmi w znaczeniu sensu stricto, czyli nie są Kartą oznaczoną jako "5 Przyjaciel". Przynajmniej jak tak interpretuję tego typu sytuacje.

: środa 11 sie 2010, 22:37
autor: glooth
Jako, że nikt już nie zadaje pytań. Co wy na to żeby temat uporządkować? Tj. podielić w ładny i przejrzysty ciąg pytań i odpowiedzi:
1.

Kod: Zaznacz cały

Q:XXX
A:YYY

: czwartek 30 wrz 2010, 10:32
autor: Istarendil
Czy po wejściu do akademii można w niej spędzić dowolną liczbę tur? To znaczy, powiedzmy, że wchodzę, płacę 12 sztuk złota, zabieram dwa punkty siły i dwa punkty mocy po czym tracę cztery tury? Czy tylko za każdym razem jedną turę i potem znów trzeba na nią (znaczy - kartę akademii) wejść?


>>>>>

Kod: Zaznacz cały

4. Każdy użytkownik poszukujący objaśnienia niezrozumiałej dla niego zasady czy też treści karty, zobligowany jest dołączyć do swego zapytania cytat z instrukcji gry lub frapującej go karty. 
Regulamin pkt. 4

K+

: czwartek 02 gru 2010, 21:22
autor: lammas
Kiedy Poszukiwacz ma się zmierzyć z kilkoma wrogami na siłę, jak wtedy działa Różdżka Smoczego Ognia? Musi uzyskać sumę większą niż łączna siła wrogów, czy może ich zabijać nią po kolei? Czy ewentualnie może zabić jednego a z resztą musi walczyć?

Możesz użyć Różdżki tuż przed rozpoczęciem walki. Rzuć 1 kością a do wyniku dodaj swoją Moc. Jeśli suma jest większa od Siły Poszukiwacza, z którym walczysz, ten Poszukiwacz musi stracić 1 punkt Życia. Jeśli suma jest większa od Siły istoty, z którą walczysz, zabijasz tę istotę.

: czwartek 02 gru 2010, 21:26
autor: Mały Nemo
lammas pisze:Kiedy Poszukiwacz ma się zmierzyć z kilkoma wrogami na siłę, jak wtedy działa Różdżka Smoczego Ognia?

Możesz użyć Różdżki tuż przed rozpoczęciem walki. Rzuć 1 kością a do wyniku dodaj swoją Moc. Jeśli suma jest większa od Siły Poszukiwacza, z którym walczysz, ten Poszukiwacz musi stracić 1 punkt Życia. Jeśli suma jest większa od Siły istoty, z którą walczysz, zabijasz tę istotę.
Proszę, zapoznaj się z tym cytatem Kaktusa, który znajduje się wiadomość wyżej od Twojej wiadomości.

A co do pytania, to walczysz z tymi Wrogami naraz, więc musisz uzyskać wynik większy od ich sumarycznej Siły.

: poniedziałek 06 gru 2010, 23:21
autor: Arbaal
Sytuacja z gry:
W moim posiadaniu są dwa zaklęcia. Jedno z dodatku Gór... Nie pamiętam nazwy ale pozwala mi ono przejrzeć talię zaklęć innego gracza i zabrać jedno z nich dla siebie. I Drugie zaklęcie to rozproszenie magii. Jestem Wróżką i wiem że mój kolega swoją postacią posiada zaklęcie Odbicie.
Pytanie proste. Czy Ja mogę mu zabrać odbicie czy nie? Jeśli tak to sprawa prosta. Jeśli nie to on odbija zaklęcie a ja jeszcze w zapasie mogę się uratować rozproszeniem.
Pytanie sprowadza się do tego czy może odbić to zaklęcie :)

: poniedziałek 06 gru 2010, 23:46
autor: Mały Nemo
Arbaal pisze:Czy Ja mogę mu zabrać odbicie czy nie? Jeśli tak to sprawa prosta. Jeśli nie to on odbija zaklęcie a ja jeszcze w zapasie mogę się uratować rozproszeniem.
Pytanie sprowadza się do tego czy może odbić to zaklęcie
Rzucasz Kradzież Umysłu, następnie przeciwnik może rzucić Odbicie. Jeżeli to zrobi, Ty możesz rzucić Rozproszenie Magii na jego Odbicie i zabrać mu inne jego Zaklęcie. Jeżeli nie rzucisz Rozproszenia Magii, przeciwnik może Ci zabrać Rozproszenie Magii. Jeżeli przeciwnik nie rzuci Odbicia, możesz zabrać mu jego Odbicie albo rzucić Rozproszenie Magii na swoją Kradzież Umysłu.

:)

: czwartek 30 gru 2010, 22:38
autor: guciomir
Czy wiadomo (czy są jakieś nieoficjalne przecieki) co z nowym, angielskim FAQ? Ostatni dość dawno temu się pojawił...

: czwartek 30 gru 2010, 22:58
autor: Mały Nemo
Polski FAQ powinien się pojawić do 9 stycznia. I proszę przyjąć to jako realny termin. Angielski FAQ może się pojawi niedługo, powinien zawierać pytania do Gór włącznie.

: sobota 15 sty 2011, 13:28
autor: guciomir
Tak tylko się pytam :)

: sobota 15 sty 2011, 13:32
autor: Mały Nemo
Miał się pojawić wczoraj, ale znalazłem parę błędów gramatycznych w nim. W poniedziałek prawie na pewno się pojawi.

: sobota 19 lut 2011, 15:04
autor: danio1118
Mam kilka wątpliwości do rozwiania które pojawily sie w trakcie gry.

1)Homunkulus- "Homunkulus nigdy nie przyłączy się do dobrego poszukiwacza".
a)Czy po jego zdobyciu gdy zmieni mi sie charakter musze go odrzucic?
b)Czy jeżeli dobry poszukiwacz próbuje mi go odebrac, ląduje on na stosie kart odrzuconych, czy dobry poszukiwacz wogóle nie moze podjąć takiej próby??

2)Koń-"(...)Suma wyników (z rzutu 2 K6) to liczba obszarów, o które możesz się poruszyć".
Jak interpretować to "możesz"??

3)Czy złodziej moze kraść magiczne przedmioty i czy zaklęcie strzaskania działa na przedmioty magiczne??

4)Czy wróżka posiadająca kulę jasnowidzenia może odrzucić wybraną karte za pomocą swojej zdolności, a później kolejną za pomocą owej kuli, czy przeszkadza nam w tym zdanie "tę musisz już rozpatrzyc"??

5)Ekor- "(...) umknie przed każdym kto jest od niego silniejszy(...)"
Chodzi tu o podstawową siłę, siłę z żetonami, z żetonami, przyjaciółmi i przedmiotami??

6)Czy jeżeli hydra po przegranej walce z Mroczną Kultystką odrodzi się, ta może otrzymać dar od mrocznych bóstw??

: sobota 19 lut 2011, 15:16
autor: Mały Nemo
danio1118 pisze:1)Homunkulus- "Homunkulus nigdy nie przyłączy się do dobrego poszukiwacza".
a)Czy po jego zdobyciu gdy zmieni mi sie charakter musze go odrzucic?
Tak.
danio1118 pisze:b)Czy jeżeli dobry poszukiwacz próbuje mi go odebrac, ląduje on na stosie kart odrzuconych, czy dobry poszukiwacz wogóle nie moze podjąć takiej próby??
Nie może podjąć takiej próby.
danio1118 pisze:2)Koń-"(...)Suma wyników (z rzutu 2 K6) to liczba obszarów, o które możesz się poruszyć".
Jak interpretować to "możesz"??
Możesz użyć konia i rzucać za ruch 2 kośćmi, albo możesz nie użyć konia i rzucać za ruch 1 kością.
danio1118 pisze:3)Czy złodziej moze kraść magiczne przedmioty i czy zaklęcie strzaskania działa na przedmioty magiczne??
Może kraść i Zaklęcie Strzaskania działa na Magiczne Przedmioty.
danio1118 pisze:4)Czy wróżka posiadająca kulę jasnowidzenia może odrzucić wybraną karte za pomocą swojej zdolności, a później kolejną za pomocą owej kuli, czy przeszkadza nam w tym zdanie "tę musisz już rozpatrzyc"??
Może. Zgodnie z FAQiem:
FAQ pisze:P2: Wróżka zdecydowała się odrzucić wylosowaną kartę Przygody
i w jej miejsce wylosować nową. Czy może użyć Kuli Jasnowidzenia,
aby odrzucić tę nową kartę i wylosować w jej miejsce
kolejną?
O: Tak.
danio1118 pisze:5)Ekor- "(...) umknie przed każdym kto jest od niego silniejszy(...)"
Chodzi tu o podstawową siłę, siłę z żetonami, z żetonami, przyjaciółmi i przedmiotami??
Chodzi o całkowitą Siłę, którą masz w każdym momencie gry, czyli podstawowa Siła + żetony, + premie ciągłe zapewniane przez Przedmioty i Przyjaciół.
danio1118 pisze:6)Czy jeżeli hydra po przegranej walce z Mroczną Kultystką odrodzi się, ta może otrzymać dar od mrocznych bóstw??
Nie.

===

Jako wujek dobra rada, polecałbym Ci zapoznać się ze słownikiem ortograficznym. Pozdrawiam.

: poniedziałek 04 kwie 2011, 08:13
autor: guciomir
bardzo ciekawy wątek na stronie FFG, podobno John miał odpowiedzieć w taki sposób:


Vampiress + draining negative followers

- Can the Vampiress drain the life force of negative followers?

A: Yes.

Some Followers (such as the Poltergeist and Hag) state that they must be taken. All of the rules regarding Followers apply to these cards as well, except a character must take the Followers if he encounters them and cannot choose to ditch them (see “Ditching Followers and Objects” on page 16 in the main game’s rulebook).

However, there are other ways for characters to get rid of these pesky companions, such as by visiting the Vampire Tower or using an ability that discards or kills the Follower.

______________

I got the second answer from John Goodenough 10 minutes ago.



Hi John,

thanks for your interesting mail, but i have still a question about negative followers.

Q: If a character lands on the cell space in the dungeon, and he has the poltergeist and other normal followers, can he choose to put the poltergeist in the cell?

( i ask this question because you said that you can also choose to get rid of those followers at the vampire tower)

A: Yes.

Basically any character, card or space ability that affects Followers makes no distinction between "negative" or "normal" Followers. You cannot choose to ditch the Poltergeist but you may use other abilities and effects to get rid of it such as the Cell.